sejenak megenai latarbelakang and kenangan hidup aku

eh sala taip da, aku mau taip cerita pegalaman aku dan keluarga. zaman sekarang ni sume da berubah, and orang yang megubah sume ni, remaja2 yang masih didalam tanggugan keluarga and bekerja/tidak bekerja . dowang bawak tren music AS , tubuh kan band, lalu jadi a indie band, coz dowang gne wet mak bapak . tp kalau mcm aku nieh. mak bapak pn da dekat 5 tahun x jumpe, dari kecik duduk kt kg gn nenek, parents just bankin duet je, tp aku x pakai pn. coz aku lg suka cari wet sendiri, kerana cari duet sendiri and hidup sendiri boleh menenangkan otak , tp sebab aku lebih biasa idup sendiri and berdikari. makan ke tak kalu ade sen banyak mcm lepas dapat gaji baru boros, itu pn kerana ikutkan hawa nafsu makan . tidow merata pn x kesah, umah kawan ke, umah sedara mara ke, atas kapet ke, kekadang time berdiri ke, duduk ke,nd aku igt lg time mak aku halau aku. aku tido kt bustop and bawah jambatan lebih 3 bulan, just harap kn simpati kawan2 je belanjer aku makan, and try cari parttime , sampai aku kene tahan gan bandaraya coz megemis untuk cari duet mkn, time tu aku larat nk meyamun, tp aku x nk. aku sanggup minta sedekah, sampai aku kene angkut, akhirnya aku di hantar ke penjara kajang, coz time tu aku cakap parents aku da mati, sbb dowang da megaku aku bukan anak dowang, tp aku masuk dalam kejap je. coz nenek aku tergerak hati nak cari aku , abes segala pelusuk balai gan penjara kt selangor sampai ke seremban, akhirnya dowang jumpe gak aku, and nenek ajak aku balik , nenek bayar duet jamin aku. nenek baek sgt2. nenek sentiasa sokong and tolong aku untuk berubah, sbb nenek tau aku x sejahat mane. nenek cakap mungkin kerana tekanan keluarga,

nenek amek aku bekerja, bantu bisnes nenek yang kian maju dan membesar, pelbagai idea pemasaran aku sumbangkan , and nenek berterima kasih kt aku kerana membantu. tp aku igt lagi ade satu hari tu, aku terpandang teksi ayah gan mak , mereka berdua bersama adik beradik yang lain, aku senyum je tgk dowang. sbb time tu aku rindu kt dowang tahap gaban nyer. lg pn time tu aku ngah angkat barang2 mentah kuih muih, tau2 aku perasan adik beradik aku gelak , termasuk juga parents aku.

ayah aku pekik kt tingkap " tu la dulu aku mintak bagi duet kt aku kaw x nak. penat tau tak aku bela kaw dari kecik sampai besar , bukan kaw reti nak bayar balik pun sume tu. mmg x kenang budi nyer budak. aku da punggut kaw dari kecik, tu pn da cukup bagus, "

yang mak aku lak cakap : tu la , aku tinggal kan duet belanje kt rumah dulu suruh g sekolah, tp wat kaw g kerja, kaw igt besar sanggat gaji kaw tu. meyesal aku besarkan kaw, susukan kaw. aku tau aku bela farid saja dulu lg bagus. kalau x sebab arwah ayah aku suruh aku jaga kaw, bela kaw. sampai mati pn aku x nak bela, bg duet g abeskan, bodoh punye budak, kau bukan darah daging aku dan kaw bukan keturunan aku, "

kenyataan nyer. ayah x penah kuar duet besarkan aku, ayah banyak abeskan duet dgn berjoli sakan gan perempuan yang lebih muda dari mak , and mak plak keje x senonoh, and bg aku duet tu x berkat, sbb ayah paksa mak kerja sebagai GRO, coz mak sangat lawa sampai sekarang. and dowang sudah bercerai sekarang, sebab kefahaman dowang berbeza, and duet belanja aku sume ayah kebas, duet belanja aku mintak kt nenek yang duduk 10km daripada rumah .
ayah : lebih suka berjudi , mabuk , paksa mak kerja kt kelab and mintak2 orang duet, termasuk keluarga.
mak : baek tp seorang yang pemarah, mak selalu lepas kan tekanan dia dan ayah kat aku , and bila aku nasihat, dye maki aku. mak aku cakap aku budak2 duk diam2. akhirnya mak gn ayah berpisah sbb ade seorang ahli perniagaan bergelar datuk suka kan mak, mereka berkahwin di thailand. aku cuma tau megenai perkahwinan kedua mak selepas aku perasan mak megandung 5 bulan, itu pun kebetulan aku terigin and berbulan cari mak. tp bile aku cakap nape dye x bg tau aku dye nak kawen, dye jawab, adik2 kaw saja layak tau. kau x yah tau. kaw bukan anak kandung aku pun. aku sedih je. tp chill. ayah tiri aku trima aku seadanya, kerana bagi dya aku tetap anak sulung mak aku, and dye sendiri suruh aku duduk gan dye coz senang tgk kan mak, aku jaga mak sepenuh masa, aku lupakan entertaiment, aku lupakan kawan2. sampai mak bersalin, aku lak kene jaga adik tiri aku lepas mak abes pantang. mak kembali aktif seperti dulu. tiap malam kuar, tgglkan aku gan adik tiri aku, tp yang paling sedih time aku nak balek ke asrama, mak x kasi, sbb mak cakap adik2 yang laen xnak datang rumah mak, dorang tinggal di rumah ayah, then xder orang nak jaga adik tiri aku, bukan sekali dua, berkali2, sampai aku wat hal kt sekolah, itupn aku cuma jual rokok je. last2 kantoi time flyasrama untuk beli stok rokok baru , akhirnya aku kene buang sekolah. tp aku wat sempat wat rayuan kerana akedemik aku cermerlang, so pegetua tlg aku tuka sekolah teknik lagkawi, aku cuma mampu bersyukur and tersengih je. tp sume tu sebentar saja. aku terpaksa megadap perangai budak2 kt sane, coz budak2 langkawi sume pandang rendah kt aku sebab aku x mcm dowang, and aku x semashuk dowang, coz aku terpaksa berjimat , coz tambang nk balik kl and pergi semula kt asrama agak mahal. seb baek nenek selalu bankin kan duet. coz nenek tau mak and ayah aku x bg aku duet sesen pn kt sane. yang dowang tau. call aku mintak duet. sbb dowang tau nenek bg aku duet. aku sedih gile time tu. akhirnya aku amek keputusan tok berenti sekolah, akhirnya lingkup pelajaran aku. musnah semuanya. aku hanya mampu termenung saja bila tgk gamba and dengar kabar berita kawan2 yang sambung belajar, hampir 98% kawan2 aku sambung belajar. and ramai yang dah berjaya, tp aku? cuma seorang remaja yang bekerja seperti buruh kasar, untuk mendapatkan seuap nasi. sampai satu hari pakcik aku ajak aku bekerja dalam bidang video and audio visual dan juga media dan perfileman. aku join saja, tp bile aku dapat tau gaji aku sehari, aku menjerit gembira, sbb bagi aku gaji itu sungguh banyak, daripada aku kerja di tapak binaan or car wash, or something kerja yang berpandapatan kurang dari RM500 sebulan and kerja bagaikan seorang hamba abdi. aku terima bidang hiburan, and pakcik selalu bg aku kerja, daripada budak air, aku belajar buat prob , iaitu seorang yang bertanggungjawab membantu meyiapkan set or location megikut mood scripts and kehendak jalan cerita atau pun pegarah , dari situ aku jadi semakin biasa didalam bidang hiburan hingga kini , aku mampu mendapat hampir RM200 sehari, and ramai senior and lagend dunia sebalik tabir hiburan suka megambil aku bekerja, rajin, cepat belajar, sentiasa minta maaf and minta izin, rajin bertanya sampai crew laen naek meyampah nk bg tau. and sanggup korban masa tidur untuk bekerja, contoh, habis kerja pulang kerumah jam 2pagi and keluar perlu berada di lokasi pegambaraan tepat jam 6 pagi , so perjalanan balek saja sudah hampir 1 jam , begitu juga perjalanan pergi ke lokasi laen, tp x de a selalu sgt time2 mcm tu. hari2, director pn pengsan, coz tido sehari sejam, kerja tanpa limit and megira penat, cuma berehat time makan saja. itu pn mak gan ayah mintak gaji aku 70% daripada yang aku dapat untuk satu2 kerja itu, mula2 mmg aku bagi. tp lama2 aku jadi bosan nak bagi. kerana aku sendiri tak makan, x cukup makan, and parents aku x penah terfikir aku makan atau tidak, sehat atau tidak. mereka cuma mahu aku berikan wang kat kt dowang, bile aku x bagi, dowang maki2 aku.

sampai yang paling sedih bila raya, mesti gamba aku tak ada gan dowang. coz bila kat rumah nenek belah mak , iaitu seorang nenek yang baek and sentiasa membantu and membimbing aku agar aku x jadi lebih teruk and jahat. parents and adik beradik aku x akan and x ingin ambil gambar beramai2 walaupun aku or someone else ajak bergambar, pelbagai alasan diberi, tp bila mereka pergi ke kampung wan ( nenek belah ayah) konfem dowang ambil gamba keluarga besar . kecuali aku saja yg x ada. coz bg dowang, aku cuma orang luar. sometime bile aku pergi ke kampung belah ayah , aku akan pastikan dulu sama ada ayah ada di kampung ke tak. coz sudah melafaskan aku bukan anak dia, and dya harap aku mati lebih baek , and dye haram kan aku jejakkan kaki ke kampung, tp aku tetap berdegil and balek gak, coz aku ingin berjumpa gan nenek aku yang jaga aku dari kecik bersama arwah atok aku , sampai arwah atuk aku meninggal. sume berubah, harta pusaka arwah atuk ayah gadai, duet sewa rumah² arwah atuk hanya suku bahagian saja yang diberikan kepada nenek untuk beli barang dapur, kadang2 tidak sampai RM500 sebulan ayah tinggalkan kat nenek, sedangkan nenek kena jaga adik2 aku seramai 5 orang di kampung, bayangkan lah betapa kejam nyer ayah aku, duet biasiswa aku and adik beradik aku yang aku aku pernah mohonkan daripada badan2 amal seperti jabatan kebajikan, pusat zakat selangor, yayasan selangor , and beberapa lg pusat yang meyediakan biasiswa untuk pelajar yang tidak mampu bersekolah,

satu sen pn aku and adik2 aku x pernah dapat apetah lagi merasa wang tu sume untuk pembelajaran, hinggalah aku sendiri ambil keputusan membatalkan semua bantuan yang diterima oleh adik beradik aku, selepas umur aku 18 tahun, ayah megamuk gile, and aku hampir ke hospital akibat tindakan ayah yang hilang kawalan. start tu aku mula kurang ajar gan ayah, aku mula kurang ajar gan mak, tp aku x pernah naek tangan atau kaki kat mak. paling tinggi pn aku tinggikan suara, itupn jika terlalu marah, tp dengan ayah. kami akan sentiasa bergaduh , bertumbunk , hingga hampir membunuh salah seorang, akhirnya baru aku tahu selepas umur aku 20 tahun , ayah tidak boleh terima aku daripada kecik kerana ayah mempunyai sesuatu yang menjaga nya, dan memerlukan pewaris, dan pada masa yang sama juga mak juga begitu, penjaga dan pendiding emak ingin kan aku sebagai perawis. akhirnya rahsia semua terbongkar, aku merupakan generasi yang ke lapan, and yang paling sulung diantara sedara mara ku yang laen yang berada di pelbagai negara dan tempat. tp hingga sekarang aku tidak menerima kedua dia pejaga keturunan orang orang keluargaku. aku lebih rela tidak mempunyai penjaga dan pendinding daripada alam ghaib , aku belajar agama islam selama 10 tahun . aku katam al-quran sebanyak 5 kali, walau pun aku ada sesuatu masa megambil sesuatu yang diharamkan didalah islam, aku tetap ingat allah, aku tetap ingat dosa dan pahala , aku tetap ingat tempat and perbuatan termasuk juga perbualan yang aku langsungkan ketika didalam keadaan yang menghayalkan , tubuh jasad yang dikuasai oleh syaitan , yang sentiasa memujuk raju untuk membuat dosa, and hinggakan aku terbiasa meneguk air kencing syaitan, bagi aku , mabuk , khayal , illusi and rasa ringan seperti sedang bertebangan adalah jalan terbaek bagi diri aku untuk lupakan and kecutkan otak aku, megenai masaalah dan kenangan lama yang selalu bermain difikiran aku, aku sentiasa ingin berubah, and sentiasa agak keluarga aku terima aku semula seperti 10 tahun yang lalu. itu saja kenangan keluaga aku bergambar beramai ramai yang masih aku simpan, gamba yang aku curi di bilik mak , gambar yang mak sorok didalam almari barangan lama beliau. sedangkan gamba laen, yang selalu nyer aku tiada bersama untuk bergambar di hari mulia itu semua digantung di dinding and dijadikan hiasan di atas rak2 dan almari, aku selau gak a rase mcm nk nagis bile tgk gamba 2 tu sume. tp bg aku. lebih baek aku redha, and berdoa dan meminta selalu pada allah yang maha besar agar ibu bapa aku kembali ke jalan yang benar, kerana umur mereka suda lebih 40 tahun sekarang. and aku sedih sangat2 sbb mama kembali seperti dulu, ke clubbing, tuka2 lelaki, balik selepas subuh, tinggalkan adik tiri dirumah, sometime bersama salah seorang adik perempuan kut. tp adik aku pentingkan diri. kerana kerana adik aku igt aku bergaduh, aku respect adik aku kerana pandai permainkan lelaki dan pandai jaga diri, tp jika aku pergi ke rumah mak aku, aku selalu tgk adik tiri aku yang berumur hampir 2 tahun di tinggal kan bersendirian sometime hampir jam 4 pagi pun mak and adik gurl aku belum balik . bayangkan seorang budak lelaki kecil yang baru belajar tentang kehidupan dan baru belajar berkata2 di tinggalkan berseorangan dirumah dan di kunci pintu utama , jika pintu papan saja lock off mungkin tidak megapa, mungkin senang di rempuh, jika terjadi apa2 pada adik tiri aku, nieh tak. kebiasaan nya , seluruh kunci and mangga digunakan. sekurang2 nya 5 mangga, dan 4 kunci lockpick di lock , bak kata mak. risau rumah kene pecah, tp suatu hari aku tergerak hati nak tgk adik aku, aku pergi kerumah mak, aku terdengar suara adik tiri aku menangis ketakutan, dan aku segera memanggil nama adik tiri aku agar dya kurang rasa takut, tp aku terkejut, bila adik tiri aku pertama kali memanggil aku abang, bayangkan hampir setahun aku tak jumpa adik tiri aku, hingga dya sudah hampir 2 tahun, dya masih lagi igat dan cam suara aku walau pun aku menjaga dia sampai mak halau aku setelah dya merasakan aku meyusah kan kerana aku selalu tegur mak agar jgn kuar berkerja di tempat2 begitu. sometime aku pergi juga ke tempat2 maksiat di sekitar ibu kota untuk berhibur lupakan tension yang sentiasa berlegar di dalam otak aku dan di tambah lagi dengan masaalah hidup dan orang di seliling aku. aku selalu amek jalan mudah dengan megambil dadah atau minuman keras. agar aku bolah lupakan semua itu. tp aku sedar sume tu hanya seketika, tp itu sekejap pun sudah berbaloi bagi diri aku.

sampai sekarang aku tggu keluarga aku terima aku kembali,
kerjaya aku juga semakin bagus
dan aku sentiasa bersedia untuk sebarang kemalangan atau perkara yang tidak baek terjadi pada keluarga aku.
dan aku sanggup bergadai nyawa demi keluarga ,
dan jika aku gadai kan nyawa aku,
tetap juga tidak di terima dan dimaafkan oleh keluargaku.

aku redha dengan hati yang terbuka, dan bagi aku, syurga dan neraka sama sahaja, kerana aku banyak melakukan dosa , dan ramai yang cakap aku banyak melakukan kebaikan dan baek bila betul2 dikenali walaupun perangai menyakitkan hati kebiasaanya. kerana itulah aku yang aku tunjukkan di hadapan kawan².

Garang, gembira, kelakar, kurang ajar, open minded. kuat cakap mcm bontot ayam , suka bergaya, dan senang suka kan seorang gadis walaupun baru dikenali , dan cepat membenci sapa² saja yang buat sesuatu yang agak menyakitkan hati , panas baran, dan membuatkan aku seperti kuli , aku juga suka bergaul tanpa megira jantina dan sexsual , berkawan dengan sesiapa yang sudi. dan selalu melakukan sesuatu yang tidak normal atau nampak seperti orang bodoh demi megembirakan hati sendiri dan kawan2, demi kawan2 aku sanggup x makan dan sanggup belanjer kawan2 walaupun aku sedar kekadang aku pokai, tp aku tetap belanje gak. coz aku tau kawan2 aku sume idup ade tangungan mak bapak, atau pun kerja dengan gaji yang kecil. aku sanggup belanje kawan2 aku, agak dowang x lapar, sentiasa sehat, and gembira,
jika kawan2 aku penat sangat. aku sanggup sewa tempat tidur untuk kawan2 atau pun cari port di kaki lima untuk merehatkan badan , dan demi kawan2 aku aku sanggup berjaga sehingga semua rakan2 aku sudah bangun untuk pulang kerumah masing2.


tp bagi aku, kawan2 sentiasa kena tuka dan pilih, kerana kawan2 nieh la yang akan wat kita susah semula, aku bukan nak megungkit ke ape. aku hidup tanpa tanggugan orang tua, dan aku boleh bersekolah, walaupun tak abes. aku tetap ade sijil SPM, walaupun silij aku gagal , tp aku bangga , aku lulus agama islam , bagi diri aku, dunia ni hanya sementara, dan islam dijadikan jalan yang sehala menuju ke jalan yang benar, walaupun jalan aku bengkang bengkok , aku tetap tunaikan ibadah, yang penting nawaitu dan niat di hati, dan yang penting. lalukan ibadah dengan hati yang terbuka, bukan kerana terpaksa,

dan cerita ni bukan direka, tp kisah benar kenangan hidup aku yang masih sedar dalam ingatan, dan perkara yang di tulis adalah perkara yang paling di igati . bukan ingin burukkan keluarga, tp ingin memberitahu umum yang sebok maki2 aku if aku cakap bender2 mencarut bile orang tanye pasal parents, sebab ape aku maki dowang, sebab ape aku benci dowang. sume yang paling aku sedih dan sakit hati aku da tulis. baca saja. dan jgn tanye aku ape2 lagi lepas tu, sebab aku sekarang pening kepala sangat2. coz mcm2 aku nk kene pikir , mcm2 aku nk kene buat, dan mcm2 aku nk kene tanggung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan